آغاز طرح جمع آوری شبانه پسماند در تبریز
آغاز طرح جمع آوری شبانه پسماند در تبریز
مهر تبریز: مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تبریز از آغاز طرح جمع‌آوری شبانه پسماندهای شهری از سوم اردیبهشت و همزمان با روز جهانی زمین پاک در دو منطقه زعفرانیه و رشدیه خبر داد.
به گزارش مهر تبریز، حبیبه هراتی در نشست مطبوعاتی با اصحاب رسانه تبریز اظهار کرد: بر اساس دستورالعمل واحدی که از طرف وزارت کشور به شهرداری‌های کشور ابلاغ شده، حذف تدریجی باکس‌ها و جمع‌آوری شبانه پسماندهای شهری در تمام شهرها اجرایی می‌شود.
وی با اشاره به آغاز طرح جمع‌آوری شبانه پسماندهای شهری همزمان با روز جهانی زمین پاک گفت: از سوم اردیبهشت طرح جمع‌آوری شبانه پسماندهای شهری در ۲ منطقه زعفرانیه و رشدیه آغاز می‌شود و تلاش داریم این طرح به تدریج در سایر مناطق شهرداری ها نیز اجرا می شود.
وی خاطرنشان کرد: همه روزه از ساعت ۲۱ شب خودروهای سازمان مدیریت پسماند شهری، در محلات تبریز اقدام به جمع‌آوری پسماند از درب منازل خواهند کرد و همزمان با اجرای طرح جمع‌آوری شبانه پسماند شهری، باکس‌های موجود در محلات نیز به تدریج حذف می‌شوند.
مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تبریز هدف از اجرای این طرح را ایجاد نظم و انضباط عمومی در دفع زباله شهروندان، جلوگیری از ناامنی و ارتقای امنیت عمومی در شهر و افزایش سلامت شهروندان و از بین بردن تهدیدات غیربهداشتی ناشی از انباشت و پخش زباله در اطراف باکس های زباله عنوان کرد و افزود:تردد آسان خودروها، کاهش ترافیک، کاهش تردد درون‌شهری، ایجاد زیبایی بصری در سطح مناطق دهگانه، انتخاب مسیر آسان و فعالیت در پیک خلوت شهر از مزایای این طرح است.
هراتی افزود: پسماندهای شهروندان نیز در اجرای این طرح خریداری می شود و کیف پول آنان شارژ شده و برای پرداخت عوارض شهرداری و سایر موارد پیش بینی شده در سامانه هوشمند «بهروب» از جمله امور خیریه هزینه می شود.
وی با بیان اینکه باکس‌گذاری در معابر و محلات از ۲۰ سال پیش در تهران و تحت عنوان جمع‌آوری مکانیزه پسماند شهری آغاز شد، افزود: جمع‌آوری مکانیزه معضلی برای کلانشهرها شده و علاوه بر شکستگی باکس‌ها، فعالیت زباله‌گردها منجر به تهدید سلامت و بهداشت جامعه نیز می‌شود.
هادی بدری حامد، سرپرست معاونت محیط زیست و خدمات شهری شهرداری تبریز نیز در این نشست مطبوعاتی اظهار کرد: بزرگترین کمک طرح جمع‌آوری شبانه پسماندهای شهری اجرای طرح ترافیک شهری و کاهش ترافیک است.
وی با اشاره به آلودگی بصری حاصل از وجود باکس‌های زباله اعلام کرد: به منظور کاهش آلودگی بصری شهر، به خصوص در هسته مرکزی آن  و همچنین کاهش زباله‌گردی که منشأ بزه‌های اجتماعی است، نیازمند حذف باکس‌های زباله هستیم.
وی خاطرنشان کرد: بر اساس برنامه ریزی انجام شده این طرح از سوی مدیریت پسماند شهرداری تبریز اجرا و موجب کاهش بارترافیکی به ویژه در هسته مرکزی شهر، کاهش آلودگی بصری و صوتی و آمار جرایم سرقت از منازل و خودروها می شود.بدری حامد، از شهروندان خواست، در اجرای این طرح با نیروهای خدماتی شهرداری تبریز و مدیریت پسماند همکاری کنند و در ساعت تعیین شده، زباله های خود را تحویل ماموران جمع آوری پسماند دهند.